Monday, May 2, 2011

3 tahun yang lalu...

Hari Buruh. orang cuti. tapi aku koje.
aloh... takat nk koje jage exam je, bukannye penat mane pon. buhsan je la sikit. tapi dapat claim cuti triple woo! *yeah*

aku ni, dh memang terdesak dh mencari peluang menambah jumlah cuti tahunan. yelaa... setahun dapat cuti 14hari je. kalu bawak anak checkup suma, mane laa dapat m.c. jadi kena laa tolak cuti tahunan *uhuk uhuk*

ni dh nak bersalin ni, kena laa standby cuti gak. mane laa tahu nak lajak cuti bila2 ke... aku bukan koje gomen. kalo dak, buleh cuti bersalin sampai 3bulan hohoho...

~~~~~

May 2. Monday.
Since Labour Day falls on Sunday, so Monday kira cuti am laa. hohoho... makcik suke!

bila diingat-ingatkan lagi, hari ni sebenarnya genap 3 tahun aku bekerja sebagai pendidik. terdidik-kah murid-murid ku? ntah. insyaallah, aku dah cuba sehabes baik. berkongsi ilmu semampunya, dengan harapan, ade yang keluar menjadi manusia.

kesian sebenonye kat budak2 ni. kesian kat depa, kesian kat mak pak depa. yang memang datang NAK belajar, NAK cuba berubah... memang ado. tapi tak seramai yang datang untuk bersuka-suki. kununnye, masuk kolej ni lah masa untuk depa berjoli, merasai hidup bebas tanpa kongkongan mak ayah...

banyak terpengaruh dengan tivi sangat budak2 sekarang ni *mcm laa aku baek sgt* (-_-")

ye, aku akui. dulu waktu first sem kat u*ia, bukan men lagi aku jelajah KL tu. pi situ, pi sini. jalan sana, jalan sini. tapi dak laa sampai klabbing bagai suma. aku maseh sedar asal usulku.

study pon slalu last minute, buat esemen main dann je, takde laa nak khusyuk macam orang len.

hasilnya, pointer tak naik tiga. takdak la bawah dua. tapi keciwa laa pasai aku tau, aku buleh dapat tiga. dulu waktu matric buleh ja dapat tiga kan??

menyesal takdak guna.

itu yang aku dok bebel setiap kali masuk kelas pertama setiap semester.
"Awak kena fokus dari hari pertama kelas..."
"Buat semua latihan, assignment yang saya bagi..."
"Tak faham, datang jumpa saya..."

tapi macam besa laa...
manusia mudah lupa :)

depa ni, yang kaya tu. kaya laa. tapi yang kaya pon bukan depa, mak pak depa jaa...

tapi kalau yang kurang berkemampuan tu, memang kita kesian sangat...
bapak keja buruh, mak surirumah, adik-beradik ghamai... tapi kalau hangpa tak usaha sendiri, mana mau kami tolong lebih-lebih...


kelas selalu ponteng. dalam kelas tak fokus. bila bagi assignment, nampak beno copypaste nye. pastu bila exam, semedang dok tanya aku maksud perkataan. takkan laa dah sem6 pon tak tau maksud 'describe' lagi sayang oiii?????

kesian tau kat depa ni... kesian sangat. tapi kalau depa sendiri tak kesian kat diri sendiri, camna? markah dari 40% dapat 8% ja??

~~~~~

dalam2 aku xmau jadik cikgu dulu, ni laa sumber rejeki aku sejak 3 tahun yang lalu. alhamdulillah, onak duri dalam realiti bekerja berjaya ditempuh. cuma aku harap, tahun-tahun yang akan datang, aku akan lebih kuat, lebih cemerlang, bekerja dengan lebih tekun supaya gaji aku dok dapat setiap bulan ni halal, bukan hasil kerja curik tulang! *ameeenn*

ada niat nak sambung M.A, supaya nikmat ilmu lebih meluas. cuma belom diketemu laei ruang masa yang sesuai. mungkin lepas enchek suami graduate dr B.A nya. harap tidak terlambat :)

~~~~~

anak-anak ibu,
besar nanti, blajar rajin2 ya? biar pandai macam abah :)

2 comments:

dill said...

budak2 tau nak enjoy je. blum nampak masa depan. adei

~Sal Ismail~ said...

zaman jiwa meronta~