Sunday, June 19, 2016

Demi sesuap rezeki...

CERITA SATU:

Jalan-jalan hujung minggu.
Jumpa Ezad Exist tengah buat show atas pentas.

"Eleh, dia miming lettew. Takkan laa bulan2 posa ni nak nyanyi live lama-lama, mesti dahaga punya..." kemain menggosip laki aku.

Elok solat maghrib, baru sibuk cari tempat makan berbuka.
Terserempak dengan kawan lama-tak-jumpa.

"Lepas ni nak balik Tganu dah. Jumpa minggu depan pulak..." terang isteri kawan ke aku.

"Jadi ke nak mintak tukar Pahang? Dekat sikit dengan Tganu kan?" tanya aku si penyibuk.

"Dah kansel dah permohonan. Stay sini jelah. Tunggu jelaa si dia balik tiap minggu..." balas isteri kawan lagi.

Aku terdiam. Tergamam actually.

Laki aku balik keje lambat pon aku dah tak tenang.
Ini pulak kalau jumpa hujung minggu saje.

Kuat betul iman ilmu tawakal korang weh!


CERITA DUA:

Balik dari jalan-jalan dah malam.
Sudah anak-anak dan abah depa tido, aku tak boleh tido.
Bukak tivi.
Takdak cerita best.

Terbukak Meletop Kebabom! Live.
Tertengok.
Ternampak Ezat Exist lagi.
Dengan baju yang sama.

Tu diaaa....
petang tadi kat selatan, lewat malam kat KL tak balik ghomah laei.

Semuanya demi sesuap rezeki.

Suami isteri jauh.
Demi sesuap rezeki.

Suami bekerja sehingga lewat malam.
Demi sesuap rezeki.

Semoga Allah berkati semua usaha kita.
Semoga Allah limpahi berkat dalam kehidupan seharian kita.
Insyaallah :)

No comments: