Tuesday, July 13, 2010

emosi terganggu (-__-")

ayah ajar aku, supaya jangan terlalu mengharapkan bantuan. jangan terlampau bergantung kepada subsidi. berdikari itu penting, supaya tatkala datangnya ujian dari Tuhan, kita tidak akan terkesan. insyaallah.

tapi aku tidak sempurna. padat dengan cacat cela.

-----

kawan aku keretanya eksiden. buat kali ke-2. kasihan dia.
si pakar membuat anggaran sejumlah rm500 diperlukan utk baik pulih. alhamdulillah, tidaklah terlampau tinggi. masih mampu digapai.

tapi,
aku mula hilang kasihan tatkala ada yang bersuara, mahu mengumpulkan dana membantu si tuan kereta.


akuyangkenaoperatesampairiburiban
pulaktakboleyclaiminsuran
pasaliatakjatuhdalamkategorikeguguranataupunmengandung
takdeponkorangsusahsusahnakbuattabung?

gerem.bangang.kecikati.sedih.mandiri.

-----
bila aku kawen, takde dapat hadiah.
orang lain dapat.
bila aku beranak, takde hadiah gak.
tapi orang lain tetap gak dapat.

aku tak heran sangat part hadiah tu. juge tak kesah tak dapat hamper Looney Tunes untuk anak aku.

tapi, aku betul-betul kecik ati bila dapat tahu, yang korg sampai sanggup nak hulur bantuan untuk kemalangan yang tak sampai seribu, tapi langsung takde kesian langsung kat aku yang memang perlukan bantuan sebegitu.

aku faham niat mereka baik. dan aku juga mahu memberi sekadar termampu. tapi, aku sedih. hati yang memang sedia kecil semakin mengecut.

suami pesan, supaya redha dengan ujian Tuhan. jangan terlampau harapkan bantuan.

ye, aku tahu. aku cume kecik ati sikit je. dan moody sedikit. hmmm....

* entry ini ditaip bukan untuk mengharapkan ehsan. cuma sebagai saluran untuk melepaskan beban emosi.

2 comments:

dill said...

Manusia.

Memang begitu.

Sabar ye.

Amrah said...

betul ckp dilla. manusia mmg mcm tu. pilih kasih, berat sebelah itu biasa walaupun kata mereka semua kawan itu sama.

think of it this way: dorang tak bantu, tak bg hadiah etc tp Allah sentiasa bantu n selalu bg hadiah. n hadiah Allah itu lg BEST. kan?