Sunday, August 6, 2006

berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul...

pagi tadi, 1st presentation from my halaqah group.
topic: 'the' sisters in islam. hehe... BEST! everybody was participating. semua orang mengerut-ngerutkan dahi, mengangguk-anggukan kepala tanda setuju. wah, khusyuk sekali junior2 ku membincangkan isu. sejuk ati tengok adik-adik ku yang prihatin...

dalam pada yang sama, Helena juga menjadi topik perbincangan. nope, bukan Helena dalam video clips 'my chemical romance' tu. bukan yang itu. tapi, ini Helena yang baru convert Islam pada 2002 yang lepas.

Helena ini orang Miri. Ibu dan ayahnye Christian. Adik-beradiknye Christian. Grandpa, grandma, semua sepupu sepipi-nye menganut Christian. Even one of his uncle is a well known priest kat sane. tapi Helena yang ini Islam. Muslim.

aku ingat dia ni same kes ngan kak Jennifer. nama je omputeh tapi memang Islam sejak lahir. Orang Sabah bah... perkara sebegini normal disana.

dia kate:
"saye ramai kawan melayu. saya selalu tanye mereka, kenapa kena 'naik turun' [bace: solat] 5kali sehari ? tak penat ke? you boleh dengar ke orang cakap ape bila you pakai tudung?". dia ketawa.
heh, kelakar pulak dengar dia kutuk diri sendiri. tapi, kata-kata ini jujur dari seorang yang kini Muslim.

dia citer lagi:
"saye selalu fikir, bile agak-nye hari kiamat akan datang. apa tanda-tanda hari kiamat. tapi bile saye tanye my uncle, dia tak dapat jawab. dia reply, "u're too young to know." saya dah 18tahun. sy tak puas ati. saye tanya ustaz. ustaz dapat jawab soalan saye. banyak soalan yang ustaz dapat jawab. kita kena pakai tutup aurat untuk menjaga diri dari perkara buruk. dan kahwin itu perlu bagi mengelakkan zina. uncle saye [Helena] priest. dalam bible, priest tak boleh kawin. tapi, banyak saje kes priest yang berhubungan sulit dengan sisters. anak, hasil hubungan luar nikah mereka diletakkan dibawah jagaan church. supaya tiada siapa yang tahu."

ramai yang melopong. terkejut agaknye mendengar kisah benar dari Helena.

dia sambung lagi:
"islam comprehensive. it covers all aspects of life. ada sebab untuk setiap perkara. dan sebab-sebab itu logik. untuk kebaikan diri sendiri."

bayangkan mendengar kisah benar dari orang yang memang dari keluarga bukan Islam. tapi mempunyai kekuatan untuk menganut agama Islam. sorang-sorang. hanya mak, ayah, dan adik-beradik yang tahu yang dia kini Muslim. bila balik kampung, dia jarang makan dirumah. dia terpaksa mengikut nenek ke church setiap Ahad. dia terpaksa buka tudung pasal takut mak malu kat sedara lain, yang Helena sudah masuk Islam. dia tak sambut aidilfitri macam kite. dia sorang-sorang.

sedih dengar citer Helena. tapi dia rilek je. buat muka tabah je. kata dia, "berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul". aduh... terdiam aku yang selalu mengeluh raya tak best...

Helena. dulu bukan Muslim. dia dapat hidayah. dia nampak perbezaan. dia tahu mana yang lebih baik dan terbaik. dia peluk agama islam. walaupun takde sokongan keluarga. kita? yang memang Islam sejak lahir. takde masalah nak makan. takde masalah nak solat, pakai baju tutup aurat. tapi... tetap lengah solat. tetap makan bende2 yang takde logo halal. tetap tamau percaya yang kiamat dah nak dekat sangat. masa untuk hidup hampir tamat.

aduii, terasa-nye akuh...

No comments: